lördag 19 mars 2011

Underbara äppel-cupcakes med vaniljfrosting

Idag har jag bakat underbara äppel-cupcakes som är sjukt goda! De är inte lika mastiga som cupcakes kan vara, kan nog vara för att det är äpplen i :)
Jag tycker att alla borde testa att göra dem någon gång för ni kommer definitivt att göra dem igen för de är som sagt UNDERBARA :)

Låt det väl smaka!





Vill ni testa göra dem så kommer recept här:

Äppel-cupcakes  12 st  (190 grader i ca 10-20 min)

90 g rumsvarmt smör
2,5 dl socker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
4 dl mjöl
½ tsk bakpulver
en nypa salt
1 dl mjölk
2 äpplen i små kuber (som steks i smör, kanel och socker efter smak)
jag blandade också ner lite kanel i smeten

Gör så här:

Vispa smör och socker fluffigt. Tillsätt äggen, vispa. Blanda de torra ingredienserna i en annan bunke, tillsätt i smörblandningen. Tillsätt även mjölken. Blanda till en jämn smet och rör ner äppelkuberna. Fördela smeten i formar och grädda i 190 grader i 10-20 minuter (tror jag gräddade ca 18 minuter). Kolla gärna med att sticka en muffins i mitten och se att den inte är kladdig (stickan ska vara torr).


Vaniljfrosting till 12 cupcakes

60 gram rumsvarmt smör
100 gram cream cheese (typ philadelphia)
3-4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
några droppar vaniljessence för vaniljsmak (passar bra till äpplen)

Vispa alla ingredienser till en krämig smet och spritsa på dina avsvalnade äppel-cupcakes
Dekorera efter eget tycke

Tips!
Du kan även färga din vaniljfrosting med hushållsfärg eller pastafärger

//Kram Cammja

3 kommentarer:

  1. Den ska jag testa att göra imorgon :)

    SvaraRadera
  2. Mums, de ser verkligen jättegoda ut!
    Du har verkligen lyckats med spritsningen! :)
    Vad har du för sprits?
    Har precis bakat de själv, luktar riktigt gott i hela huset! ;)
    Hare bra! :)

    SvaraRadera
  3. Mums jag har testat idag alla gick åt... jag använde halva mängden smör i frostingen och det blev bra det oxå ;)

    SvaraRadera